zondag, oktober 2, 2022
HomeGoed-om-te-wetenMaterieel KNRM

Materieel KNRM

Materieel

Reddingboot Watersport K.N.W.V.

De reddingboot Watersport K.N.W.V. is in 1997 van de werf Habbeké te Volendam gelopen.

De boot is van het type Valentijn, en is de 10e van deze klasse. Zij is volledig van aluminium gebouwd en is 10.60m lang, 4.10m breed, 5.60m hoog, heeft een diepgang van 0.75m en weegt 9.2 ton. De voortstuwing word geleverd door twee Volvo Penta motoren van elk 450 PK, die de twee Hamilton waterjets aandrijven. Hiermee word een maximale snelheid behaald van 32 knopen. De voordelen van het gebruik van waterjets zijn, de geringe diepgang en het ontbreken van een gevaarlijke schroef. Ook het manoeuvreren word hiermee gemakkelijker ten opzichte van een schip uitgerust met een schroef.

Tube
Om dit type reddingboot van extra stabiliteit en drijfvermogen te voorzien is een tube rondom de romp bevestigd. Deze tube is een rand van een vijftal opblaasbare compartimenten, beschermd door een dikke schuimlaag, met een rubberen bekleding. Bij het langzij gaan van een schip bied deze tube tevens bescherming zoals een fender.

Half zelfrichtend
De Watersport K.N.W.V. is half zelfrichtend, bij zware zeegang brengt het zelfrichtende vermogen van de boot haar weer overeind. Wanneer de boot toch omgekeerd blijft liggen kan de bemanning een kantelzak, doormiddel van het activeren van een co2 fles, opblazen. Door deze zak ontstaat onder de waterlijn en het zwaartepunt (de motoren) van de boot een luchtbel en zal hierdoor zichzelf richten.

Apparatuur
Er is een scala aan apparatuur aan boord, zo zijn bakboord de radar, kaartplotter, marifoon, en de bediening voor het bakboord zoeklicht geïnstalleerd. Aan stuurboord bevinden zich de radiorichtingzoeker, marifoon met DSC, de bediening voor de stuurboord zoeklichten, de mobilofoon en de dieptemeter. In het midden zit het dashboard, met het controle paneel voor de motoren, de bediening voor de lenspomp en de sprinklerinstallatie, het kompas, en het stuurwiel, met stuurboord daarvan de handles voor motor en waterjet bediening. Om onderling, en met de aanwezige communicatie apparatuur te kunnen communiceren, is een geavanceerd intercomsysteem aan boord, welke in de helm als headset is geïntegreerd.

Inventaris
De bemanningsleden komen voor vele verschillende hulpverleningen te staan, om hierop voorbereid te zijn is er een complete inventaris aan middelen aan boord. Een selectie hieruit, 110 meter sleeplijn, stopzak, brandblussers, 24 volt pomp, motorpomp met bijbehoren, EHBO koffer, beademingset, onderkoelingdekens, overlevingpakken voor gereddenen, brancards, witte parachute fakkels voor zoekacties, nachtkijker, en een verrekijker.

De bemanning
Aan boord is plaats voor vier bemanningsleden, welke kunnen zitten. Het aantal gereddenen dat aan boord kan is maximaal vijftig. Bij dit aantal is de boot zodanig vol dat varen wel mogelijk is, op lage snelheid, maar meer bedoeld is als veilige plaats voor de gereddenen, tot zij eventueel worden over genomen door andere schepen.

actie-gezonken-jacht-018

Corrie Dijkstra-van Elk

Vanaf 1 augustus 2014  beschikt reddingstation Enkhuizen over de Corrie Dijkstra-van Elk van de Atlantic klasse. Deze Atlantic 75 werd de KNRM in 2007 geschonken. De doop werd op 13 juni 2007 verricht door mevrouw Ellen Coster. Zij heeft de nalatenschap door de Kasbank verzorgd.

De Corrie Dijkstra-van Elk heeft een lengte van 7.50 meter, een breedte van 2,64 meter, en een diepgang van 0,70 meter. De hul (bodem) van de boot is van polyester, en de bok, ook wel buddyseat genoemd, van aluminium, en doet tevens dienst als benzine tank van 190 liter. Met de twee 90 pk Yamaha buitenboordmotor wordt een snelheid van maximaal 33 knopen gehaald.

De Corrie Dijkstra-van Elk is een half zelfrichtende boot en voorzien van een opblaasbare kantelzak, mocht zij door zeegang of ongeval omgekeerd in het water komen te liggen dan kan de bemanning de kantelzak opblazen doormiddel van een co2 fles, deze zorgt er voor dat de boot weer rechtop in het water komt te liggen.

Aan boord van de Corrie Dijkstra-van Elk is in de bok een GPS, twee marifoons, dieptemeter, C2000 set, en een elektronisch kompas gemonteerd, verder beschikte de bemanning over een portofoon, zoeklichten , EHBO koffer, kleine brandblusmiddelen, anker, sleeplijn, en witte parachutefakkels.

De Corrie Dijkstra-van Elk is de vierde en laatste reddingboot die de KNRM uit de nalatenschap van de heer Huibert Dijkstra heeft gebouwd en is vernoemd naar de moeder van de schenker.

De reddingboten Huibert Dijkstra (type Atlantic 75), George Dijkstra (type Valentijn) en Joke Dijkstra (type Arie Visser) waren al aan de vloot van de KNRM toegevoegd.

Het is uniek dat er uit een nalatenschap maar liefst vier reddingboten voor de KNRM werden gebouwd.

Klasse                  Atlantic 75
Gewicht               1,6 ton
Afmetingen           7,50 x 2,64 x 0,70 m
Motorvermogen     2 x 90 pk
Max. Snelheid       33 knopen
Capaciteit             15 geredden
Bemanning           3 personen

KNRM Enk 1 KNRM Enk 2 KNRM Enk 3 KNRM Enk 4

Image courtesy of admin | Noordkop Actueel
Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Meest Populair

Recente Commentaren

%d bloggers liken dit: