woensdag, augustus 17, 2022
HomeBoekenIn gesprek met auteur Ted Polet

In gesprek met auteur Ted Polet

Onlangs verscheen ‘Drie meter zand’, de nieuwste thriller van
Ted Polet
, bij Uitgeverij Palmslag. ‘Drie meter zand’ is de
derde
roman van deze schrijver en net als zijn enthousiast
ontvangen
debuutroman ‘De Batavier’ en het
daaropvolgende
‘Het Transport’, speelt ook dit boek zich
deels
af op het water. Hoog tijd om deze auteur enkele
vragen
te stellen over zijn boeken.
Natuurlijk, hoe kan het ook anders, ontmoet ik Ted Polet bij
het water, in de fraaie jachthaven van Andijk, waar zijn boot
ligt en waar hij, op 25 juni jl. te gast was om zijn nieuwe boek,
‘Drie meter zand’, te signeren.

Ted, allereerst gefeliciteerd met de verschijning van jouw ‘derde’. Opnieuw een verhaal waarbij het water en de scheepvaart een belangrijke rol speelt. Kun je iets meer vertellen over het waarom van dit terugkerende thema?

“Toen ik jong was, heb ik enkele jaren in de zeevaart gewerkt. Ik voer als stuurman totdat ik door
gezondheidsperikelen werd afgekeurd en ander werk moest zoeken. Maar de zee heeft me nooit
helemaal losgelaten, en al snel voer ik met een klein zeilbootje op zee. Ik zeil nu al 40 jaar en ben nog
niet van plan om daarmee te stoppen.”

Onlangs heb je hier, in Andijk, jouw nieuwe boek gesigneerd. Staan er nog meer presentaties of
signeersessies op het programma?

“Dat is zeker het plan. Na verschijnen van ‘De Batavier’ heb ik diverse lezingen gegeven bij
bibliotheken en in boekenwinkels. Die lezingen gingen deels over mijn boek en deels over de
scheepvaart. Ontzettend leuk om te doen en je ontmoet dan ook de lezers van je boek. Heel bijzonder.
Na verschijnen van ‘Het Transport’ zaten we met z’n allen volop in de Coronacrisis en was er niets
mogelijk. Nu hoop ik dat wel weer te kunnen gaan doen.”

Kun je ons iets meer vertellen over hoe de verhalen in jouw hoofd ontstaan en hoe en waar je die
aan het papier toevertrouw
t?

“In eerste instantie heb ik een thema in mijn hoofd. Dat thema houd ik vast, het wordt gaandeweg
steeds
meer een verhaal. Veelal ook ingegeven door de actualiteit. Zo heb ik de vluchtelingencrisis en
de
ellende die deze mensen moeten doorstaan, en een schrijnend geval van mensenhandel verwerkt
in
mijn vorige twee boeken. En waar... eigenlijk ontstaan veel van de verhaallijnen toch wel hier, op
mijn
boot. Ik schrijf ook veel in de weekenden en tijdens vakanties op de boot. Niet altijd even leuk
voor
Henriette, mijn vrouw. Gelukkig begrijpt zij dat en geeft ze mij de ruimte.”

Hoe ga je te werk? Schrijf je eerst het hele verhaal of doe je het ‘finetunen’ ook tussendoor?

“Allebei. Het gebeurt bijvoorbeeld met regelmaat dat ik een of meer hoofdstukken heb geschreven en
dat ik het, teruglezend, te
steriel’ vind. Dan maak ik er dialogen van. Dat kan niet met alles, maar wel
veel
en in dialogen kun je veel beter de emotie van de personages kwijt

Jouw eerste twee boeken – ‘De Batavier’ en ‘Het Transport’ werden enthousiast ontvangen. Wat
hoop
je voor ‘Drie meter zand’? Het is toch een iets ander boek dan de twee vorige.

“Klopt. ‘De Batavier’ en ‘Het Transport’ speelden zich beide af in het heden en in ‘Drie meter zand’
maak ik gebruik van twee tijdlijnen, waarvan de eerste zich afspeelt in de tijd van Napoleon, rond
1812, en de andere in het heden. Natuurlijk hebben die twee tijdlijnen in een duidelijke connectie met
elkaar. Uiteraard hoop ik dat de lezer ook
dit derde boek zal omarmen en dat ook de bibliotheken
‘Drie
meter zand’ weer zullen bestellen. Het is prachtig mooi om je eigen boek in de winkel of in de
bibliotheek
te zien liggen. Dat zal met de derde zeker niet anders zijn dan met de vorige twee.”

Het feit dat je in ‘Drie meter zand’ zo ver teruggaat in de tijd, heeft ongetwijfeld veel researchtijd gekost.

“Jazeker. Dat wat je op de middelbare school leert aan geschiedenis bleek volstrekt ontoereikend. Ik
heb heel veel gelezen over die tijd en ben zelfs alle locaties gaan bezoeken die in mijn boek
voorkomen.”

De historische gebeurtenissen die je in je boek verwerkt, zijn dus allemaal gebaseerd op ware
feiten?

“Ja, ik heb getracht mij zoveel mogelijk aan de waarheid te houden. Natuurlijk heb ik het
geromantiseerd, maar de feiten wilde ik kloppend hebben.”

Hoe kwam je op het idee om het verhaal juist in díe tijd te laten beginnen?

Na het overlijden van mijn moeder vond ik, tijdens het inventariseren van haar nalatenschap, enkele
oude brieven en een klein
koperen doosje, dat ooit waarschijnlijk bestemd was om zwavelstokjes in te
bewaren.
In dat doosje zat de laatste pijptabak van mijn betovergrootvader uit 1915. Eigenlijk was
het
bij die vondst dat het idee voor ‘Drie meter zand’ ontstond. Het doosje en de naam van mijn
betovergrootvader
keren terug in het boek.”
In elk van jouw boeken zit wel een maatschappelijk relevant thema verstopt. Kan je daar iets meer
over vertellen?

“Je hebt gelijk, ook in ‘De Batavier’ en ‘Het Transport’ heb ik maatschappelijke
en veelal actuele
thema’s
verwerkt. Ik heb een vrij uitgesproken mening over politiek Den Haag, de
vluchtelingenproblematiek,
de politie, de rechtspraak en nog veel meer. Door dergelijke thema’s in
mijn
boeken te verwerken, hoop ik stiekem mensen aan het denken te zetten en wellicht zelfs een
discussie
op gang te brengen.”

Is er een volgend boek in wording?

“Jazeker, ik ben bezig met ‘Anansi’, een boek waarin vooral het verleden een rol speelt en ja, ook in
dit
boek komt er een actuele kwestie om de hoek kijken…

Image courtesy of HT-Communicatie
Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Meest Populair

Recente Commentaren

%d bloggers liken dit: